Re-post Entri: Hang Kata Hang Sengal ?


AUGUST 25, 2011

Assalamualaikum..

Hey ! Sapa pulak sengal neyh.. hang ada gaduh ngan sapa2 ka?? Takdak ! Dah tu hang buang tabiat ka hapa cakap sengal2 ni? Dak aihhh..


Haa..korang cer teka entri aku kali ni pasai apa noo.. Kalau korang nak tahu (mesti korang tak sabar2 nak tahu an an an).. Ooo tak eh?? Xpe la aku tetap nak bagitau korang pasai apa wujudnya entri ni.. Aku sebenarnya ada teka teki buat hangpa semua..


Aku ada 15 soklan nak test korang.. Katakanlah (katakanlah dengarkanlah percayalah) sumbang beno suara taukeh kalau nyanyi yer.. Urmm sambung, katakanlah korang Berjaya jawab 10 soklan daripada 15 tadi (cewah! Konon2 terrar la korang) maka memang dah sah & tak payah ragu2 lagi sebab korang memang ‘SENGAL’ !! (mcm aku).


Apa tunggu lagi.. Cer teka.. Cer teka..


Soklan2nye adelah….


1. Pintu ape walaupun dgn 10 orang pun tetap tak boleh tolak ??

2. Saya ada 3 kepala, 4 tangan & 5 kaki. Siapakah saya ??

3. Apa dia, ‘Jauh di mata dekat di hati’ ??

4. Kenapa lelaki jarang kena penyakit anjing gila ??

5. Apa persamaan Michael Jordan dengan Michael Jackson ??

6. Nak mencari punya la susah, bila dah dapat buang. Apa kebendanya tu ??

7. Apa persamaan kain jemuran dengan telefon ??

8. Kenapa pokok kelapa depan rumah harus ditebang ??

9. Banyak2 bas, bas apa yang pandai??

10. Ahmad bin Abu, kambing bin apa ?? (ape punya soklan daa)

11. Apa benda bila masuk segi tiga bila keluar bergulung-gulung ??

12. Antara kapal terbang & kuih lepat liat, mana yg paling tinggi ??

13. Masa dia hidup kita nyanyi, bila dia mati kita tepuk tangan ??

14. Scorpion warna apa ??

15. Ada sorang imam, tengah sembahyang kemudian ada la sekor anjing ni lalu depan imam tu. Lepas tu dia jilat kaki dia. BATAL TAK AIR SEMBAHYANG IMAM TU ??


AKU TAU YANG TERLINTAS KAT FIKIRAN KORANG “ENTAH HAPA2 ENTAH SOKLAN MINAH NI BAGI”.. kan kan kan..hahaha..


Muka korang dah cenggina haa..
Bengang ! Tak moo tak moo..


Pape pun tanggapan korang, taukeh nak bagitau selain sakit otak korang sebab piker pe menda jawapannya, korang jugak boleh ukur tahap kesengalan korang..setanding taukeh ke tak?? Tak leh blah.. Hahahaha..


Ok rileks…rileks…dah angsa semua kan?? Ni dia aku bagi
terus angsa nya.. JENG JENG JENG 


1. Pintu yg ada tulis TARIK
2. Pembohong
3. Usus
4. Sebab lelaki kan buaya
5. Dua2 tak kenal korang
6. Taik hidung
7. Dua2 kalau dah kringggg ! bole diangkat
8. Mestilah kena tebang, takkan nak cabut pulak
9. Bas sekolah
10. Kambing Binatang
11. Seluar dalam lerrr..hahaha
12. Kuih lipat liat, sebab kapal terbang sampai langit tapi kuih liat sampai lelangit
13. Lilin masa sambut HEPY BESDAY
14. Kala jengking lah
15. Mana batal sebab anjing tu jilat kaki dia sendiri, bukan kaki imam tu..


KETAWA TERBAHAK-BAHAK TAK INGAT DUNIA

KETAWA SAMPAI PECAH PERUT TU TIPU LA KAN !! 

An Ideal Snack To Munch On Should Be Monstrously Delicious!


AUGUST 25, 2011



Assalamualaikum..


What’s your favorite snack to munch on, when you’re studying late at night, or watching a movie in front of the telly at home, reading a book, or driving home back to kampung? Most of you probably have heard of Mamee Monster products. Some of it includes Mamee cup noodles, Double Decker, Mister Potato, and Mamee Monster, just to name a few. These snacks would no doubt fill a starving tummy!

Mamee brand has been around for over 35 years and Mamee products has all these while been a trusted HALAL product. You can check out the halal status on Jakim’s official page.

In conjunction with Raya, Mamee Monster would like to wish you all Selamat Hari Raya and would like to remind you to drive safely if you are returning back to your hometown. For that long drive back, you should bring back some snacks and munch on some of the Mamee Monster snacks! You could also serve some Mamee monsters with your kuih raya to celebrate in this festive season!


P/S: Click here for more info ----------> Mamee Monster click me ^^

(Tips) Cara Memikat Lelaki ^^


AUGUST 24, 2011



Assalamualaikum..

Kali ni aku nak share ngan korang tips macam mana nak pikat lelaki.. Toodiaa haihh! Kalau cakap pasal cara nak pikat perempuan ni rasanya lelaki-lelaki sekarang ni dah memang pakar dah bab tu.. Ye dak?? heheh jangan marah ku gurau je okeh.. Tapi mestilah ramai jugak antara perempuan-perempuan yang tahu macam cara nak pikat si jejaka idaman mereka kan.. Haa kalau macam tu senang lah sikit untuk korang..kihkihkih.. Ok lah, kat bawah ni ada tips nya.. Jom layaaaaannnn !


1. Sentiasa tersenyum dan jangan bersikap sombong apabila berinteraksi dengan mereka.

2. Pandai memasak adalah ciri-ciri utama mengapa lelaki mudah terpikat dengan anda.

3. Berpewatakan menarik mampu menarik minat mereka.

4. Jujur dan sentiasa merendah diri.

5. Lakukan apa yang dia suka dan jangan lakukan apa yang dia tidak suka.

6. Mempunyai bentuk badan yang menarik (terpulang kepada individu).

7. Mempunyai tingkah laku yang baik dan lemah lembut.

8. Pandai dalam memainkan peranan sebagai seorang wanita ketika berada di samping lelaki yang anda minati.

9. Jangan terlalu mengongkong.

10. Ketika berinteraksi dengan mereka jangan lupa gunakan bahasa tubuh yang anda ketahui seperti mata dan tangan.

11. Jaga cara pemakaian anda, seksi atau tidak terpulang kepada lelaki yang anda minati.

12. Lelaki sukakan wanita yang suka berterus terang tanpa menyembunyikan sesuatu.

13. Apabila berhadapan dengan lelaki yang kamu minati, renungi matanya dan tunjukkan sifat humor kamu. Ini adalah taktik untuk memberitahu si dia bahawa kamu boleh didekati tetapi bukan bererti kamu ini perempuan murahan dan mudah didekati.

14. Jangan bersikap selalu jual mahal apabila berada bersama mereka.

15. Bijak menyesuaikan diri dalam apa jua keadaan.

16. Tidak mudah putus asa dan sentiasa berdiri di atas kaki sendiri tanpa meminta pertolongan dari orang lain.

17. Jangan suka bercakap benda yang tidak berfaedah ketika bercakap dengan mereka.

18. Menjadi temannya ketika dia susah dan senang.

19. Lelaki suka kamu menjadi pendengar yang setia dan tidak suka wanita yang suka membangkang.

20. Yang paling penting lelaki suka dimanjai dengan belaian dan kata-kata yang romantik.

21. Bunyi derapan kasut ketika berjalan juga mampu menarik perhatian lelaki.

22. Lelaki tidak suka jika kamu memakai mekap yang terlalu tebal.

23. Mengetahui bila hari lahirnya.

24. Menghormati dirinya, keluarga dan teman-teman yang rapat dengannya.

25. Bersikap matang dalam tutur-kata dan tingkah laku. Lelaki tidak suka wanita yang bersikap terlalu kebudak-budakan.

26. Manja!

27. Jangan perasan bahawa kamu ini mempunyai paras rupa yang jelita.

28. Sentiasa memegang prinsip sederhana dan tidak boros di dalam perbelanjaan.

29. Bersikap keibuan adalah antara tips yang perlu kamu titik beratkan.

30. Sentiasa bercakap lembut dengan mereka.

31. Ketahuilah mereka ini adalah golongan yang terlalu sensitif dan suka akan kelembutan apatah lagi dari seorang gadis.

32. Kenali siapa dirinya sebenarnya sebelum kamu memulakan langkah untuk memikat.

33. Lelaki sukakan wanita yang suka menjaga kulit. Jangan biarkan wajah kamu dipenuhi jerawat batu!

34. Aset penting bagi kamu untuk memikat lelaki adalah mata, punggung dan gaya langkah kamu yang kemas.

35. Jangan bersikap terlalu kuno.

36. Usia dan bentuk badan bukan menjadi ukuran yang penting tetapi kecerdikan, kejujuran dan tingkah laku yang bersopan-santun.

37. Lelaki sukakan seorang wanita yang beriman dan beragama namun begitu kamu tidaklah perlu terlalu alim.

38. Menunjukkan bahawa kamu bukanlah seorang gadis yang mudah dipermainkan.

39. Jangan terlalu merengek dan mengada-ngada.

40. Jangan tunjukkan kelemahan kamu ketika berada di samping lelaki yang kamu minati.

41. Lelaki sukakan wanita yang bijaksana dan matang serta mudah diajak berbincang.

42. Berjaya di dalam apa jua bidang yang kamu ceburi.

43. Tidak terlalu meminta dan jaga tata tertib kamu di meja makan.

44. Jangan terlalu over nanti lelaki akan meluat pula dengan kamu!


Kesimpulannya, ada yang aku rasa ye betul tu, tapi ada jugak yang aku rasa alah takkan yang tu pun nak kira, dan yang tak tahannya aku rasa laki ni nak yang cantik2 je, yang perfect, tapi diri sendiri takde pun ciri-ciri tu.. Yang jadik persoalannya kenapa kebanyakan lelaki yang tak hensem tapi boleh dapat perempuan cantik?? Jawapannya tanyalah si perempuan kenapa yang tak encem tu diorang pilih..muahahahaha.. *laariikkkk


Kasik kredit untuk: Azhan

Keistimewaan Malam Lailatul Qadar ^^


AUGUST 24, 2011



Assalamualaikum..

Tanda kedatangan Lailatul Qadar

LAILATUL Qadar adalah satu malam pada Ramadan. yang keistimewaannya dikatakan menyamai bilangan seribu bulan. Perkara ini dijelaskan Allah dalam firman-Nya bermaksud: "Sesungguhnya telah kami turunkan al-Quran pada Lailatul Qadar. Tahukah kamu apakah Lailatul Qadar itu?

Lailatul Qadar adalah lebih baik daripada seribu bulan." (Surah al-Qadr, ayat 1 - 2)

Gandaan pahala melakukan amal ibadat pada malam itu dikatakan mempunyai nilaiannya lebih 29,500 kali ganda kerana difahami daripada ayat itu, ganjaran pahala adalah lebih banyak dan baik melebihi seribu bulan.

Kebesaran Lailatul Qadar adalah berdasarkan dua perkara.

Pertama, kerana pada malam itu diturunkan al-Quran.

Kedua, pada malam itu akan turun malaikat dalam suatu angkatan yang besar, penuh gilang gemilang untuk memberi taufik dan hidayah kepada orang berpuasa dengan ikhlas.

Disebut sebagai Lailatul Qadar kerana pada malam itu akan turun malaikat untuk mengucapkan salam sejahtera kepada seisi penduduk bumi. Ia juga dikenali dengan nama Lailatul Syaraf bermaksud malam kemuliaan dan Lailatul Tajalli yang bermakna malam Allah melimpahkan cahaya dan hidayah-Nya kepada orang yang berpuasa dan beribadat pada sebelah malamnya.

Penentuan tarikh dan malam sebenar berlakunya Lailatul Qadar sering kali berlaku perselisihan pendapat di kalangan ulama. Pendapat yang kuat menyatakan bahawa adalah pada malam ganjil sesudah hari yang kedua puluh Ramadan iaitu malam 21, 23, 25, 27 dan 29 Ramadan.

Sebuah lagi hadis Rasulullah yang diriwayatkan oleh Muslim bermaksud:

"Carilah dengan segala upaya kamu malam al-Qadar pada malam-malam ganjil daripada sepuluh malam akhir Ramadan."

Jelas daripada kedua-dua hadis itu bahawa Lailatul Qadar hanya berlaku pada satu malam pada Ramadan. Ia adalah sebagai perangsang kepada seluruh umat mukmin supaya berebut-rebut untuk mencari pahala dan ganjaran malam al-Qadar dengan melipat gandakan amal ibadat pada malam akhir Ramadan al-mubarak.

Jelas bahawa penyembunyian tarikh Lailatul Qadar akan menguatkan semangat dan kekuatan umat mukmin untuk terus berusaha mendapatkan ganjaran pada malam itu.


Allah sendiri selalunya menyembunyikan beberapa urusan agama yang lain atas hikmah-hikmah tertentu seperti:-

i. Allah menyembunyikan Lailatul Qadar untuk menguji umatnya sejauh mana tahap amal ibadat mereka sepanjang Ramadan;
ii. Allah menyembunyikan saat penerimaan doa (ijabah segala doa) pada Jumaat agar kita berdoa sepanjang hari itu;
iii. Allah menyembunyikan sembahyang Wusta dalam solat lima waktu supaya kita memelihara semua waktu solat fardu;
iv. Allah menyembunyikan isim adzam antara nama-nama-Nya agar kita menyebut semua nama-Nya (Asmaul Husna);
v. Allah menyembunyikan makna maksiat yang sangat terkutuk supaya kita menghentikan melakukan apa juga bentuk maksiat;
vi. Allah menyembunyikan siapa yang menjadi wali antara mukmin supaya kita berbaik sangka terhadap semua orang mukmin;
vii. Allah menyembunyikan kedatangan hari kiamat supaya kita selalu bersiap sedia; dan
viii. Allah menyembunyikan ajal manusia supaya kita selalu dalam persiapan menemui-Nya;

Bagaimanapun berkaitan Lailatul Qadar, ulama sepakat mengatakan bahawa ada beberapa tanda apabila berlakunya malam itu, antaranya:

i. Orang yang berkesempatan melihat malam al-Qadar akan dapat merasakan bahawa segala yang ada di bumi dan langit bagaikan bersujud ke hadrat Allah;
ii. Sesiapa yang berkesempatan menemui malam al-Qadar akan melihat suasana alam yang terang benderang walaupun berada dalam kegelapan;
iii. Sesiapa yang berkesempatan menemui malam al-Qadar akan dapat mendengar salam malaikat dan tutur kata mereka; dan
vi. Orang yang berkesempatan menemui malam al-Qadar akan diperkenankan segala doanya.

Dalam sebuah hadis lain turut dinyatakan bahawa antara tanda malam al-Qadar telah berlaku adalah terbit matahari pada pagi hari dengan bentuk putih bersih bagaikan bulan penuh dan tidak mempunyai sinar yang terlalu panas. Tidak dirasakan kepanasan yang kuat walaupun matahari cerah memancarkan cahayanya.

Bagaimanapun, pahala ibadat pada malam al Qadar akan tetap mendapat ganjaran daripada Allah biarpun tandanya tidak dapat dilihat dengan mata kasar.

Sesiapa yang ikhlas melakukan ibadat puasa dan amal ibadat lain sepanjang Ramadan, Insya-Allah akan menemui malam yang lebih baik dari seribu bulan itu .


Terima kasih kepada Udink..

Yeay! Header Baru Dah Siap ^^


AUGUST 24, 2011

Assalamualaikum..


Haa seperti mana yang aku dah janji ngan korang dekat entri First Time Menang Contest hari tu.. Aku janji nak tunjuk kat korang header baru kan.. Kat atas tu la header nya.. Shomel kan..Header ni aku dapat free jer.. Sebagai hadiah aku menang Contest Belog Aku Kena Gigit.. Dan untuk pengetahuan korang, header ni air tangan sepenuhnya oleh adik Yana Kit Kat yang kiut miut ni.. TQVM yer Yana.. Really love it!


Kalau tak silap Yana ni dia ambik tempahan jugak untuk header ni.. Kalau sape-sape berminat nak try header doodle baru yang shomel macam kat atas tu boleh lah contact dengan Yana yer..hehe..


Tapi nape aku tak tukar pun header tu?? Haa bukan tak nak tukar tapi ada prob sikit dengan aku punya belog ni..haishh.. Takpe la kalau dah setel nanti baru aku tukar okeh..


...Tata Titi Tutu...

Perbualan Antara Pelajar Yang di Tangkap Khalwat dan Seorang Ustaz #2


AUGUST 23, 2011


Assalamualaikum..

Entri ini adalah sambungan dari Perbualan Antara Pelajar Yang di Tangkap Khalwat dan Seorang Ustaz #1.. Jadi, kalau korang nak lebih kefahaman tentang entri ni.. Korang kenalah baca entri yang pertama dulu okeh.. Selamat membaca!


Pelajar: Jadi manusia itu tak tahan diuji?

Ustaz: Kita manusia dari keturunan Adam dan Hawa, sejak awal penciptaan manusia, Allah telah mengingatkan manusia bahawa mereka tidak tahan dengan ujian walaupun kecil. Allah takdirkan satu peristiwa untuk iktibar manusia. Allah tegah Adam dan Hawa supaya jangan makan buah Khuldi dalam syurga. Allah tahu kelemahan pada ciptaan manusia. Tak tahan diuji. Oleh itu, Allah berpesan pada Adam dan Hawa, jangan hampiri pokok Khuldi. Firman Allah S.W.T.: “Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu di dalam syurga serta makanlah dari makanannya sepuas-puasnya, apa sahaja yang kamu berdua sukai dan jangan hampiri pokok ini, (Jika kamu menghampirinya) maka akan menjadilah kamu dari orang-orang yang zalim.” (Al-A’araf:ayat 19).

Tegahan yang sebenarnya adalah memakan buah Khuldi. Tetapi Allah tahu sifat dan kelemahan Adam dan Hawa. Jika menghampiri perkara yang ditegah, takut nanti mereka akan memakannya kerana mereka tidak dapat mengawal diri. Demikianlah dengan zina. Ditegah zina. Maka jalan ke arah penzinaan juga dilarang. Takut apabila berhadapan dengan godaan penzinaan, kedua-duanya kecundang. Cukuplah kita belajar daripada pengalaman nenek moyang kita Adam dan Hawa.

Pelajar: Tetapi cinta lepas kahwin banyak masalah. Kita tak kenal pasangan kita secara dekat. Bercinta adalah untuk mengenali hati budi pasangan sebelum membuat keputusan sebelum berkahwin.




Ustaz: Boleh percaya dengan perwatakan masa sedang bercinta? Bercinta penuh dengan lakonan yang dibuat-buat dan kepura-puraan. Masing-masing akan berlakon dengan watak yang terbaik. Penyayang, penyabar, pemurah dan pelbagai lagi. Masa bercinta adalah alam lakonan semata-mata. Masa bercinta, merajuk ada yang akan pujuk. Jangan haraplah lepas kahwin bila merajuk ada yang memujuk. Banyak orang yang kecewa dan tertipu dengan keperibadian pasangan semasa bercinta. Perangai jauh berbeza. Macam langit dan bumi. Masa bercinta, dia seorang yang amat penyayang, sabar tunggu pasangan terlambat berjam-jam. Tapi bila dah kahwin lewat 5 minit dah kena tengking. Jadi, perwatakan masa bercinta adalah suatu kepuraan yang hipokrit.

Pelajar: Percayalah kami bercinta demi merancang kebahagiaan hidup nanti.

Ustaz: Bagaimana diharap kebahagiaan jika tidak mendapat redha Allah? Kebahagiaan adalah anugerah Allah kepada hamba-hambanya yang terpilih. Kebahagiaan bukan ciptaan manusia. Manusia hanya merancang kebahagiaan. Allah yang akan menganugerahkannya. Bagaimana mendapat anugerah kebahagiaan itu jika jalan mencapainya tidak diredhai Allah. Kebahagiaan hidup berumah tangga mestilah melalui proses yang betul. Sudah tentu prosesnya bukan cinta sebegini. Allah tidak meredhai percintaan ini. Cinta yang diredhai, cinta selepas kahwin. Bagaimana untuk mendapat keluarga yang bahagia jika langkah memulakannya pun sudah canggung. Bagaimana kesudahannya?

Pelajar: Tanya sikit, adik angkat, kakak angkat, abang angkat boleh ke? Ganti bercinta.

Ustaz: Semua itu adalah perangkap syaitan . Hakikatnya sama. Cinta yang diberi nafas baru. Kulitnya nampak berlainan, tapi isinya sama. Adik, abang, kakak angkat adalah suatu bentuk tipu daya iblis dan syaitan. Manusia yang terlibat dalam budaya “angkat” ini sebenarnya telah masuk ke dalam perangkap syaitan. Cuma menunggu masa untuk dikorbankan.

Pelajar: Jadi seolah-olah orang yang bercinta telah hilang maruah diri?

Ustaz: Mengukur maruah diri bukan ditentukan oleh manusia tetapi oleh Pencipta manusia. Sebab ukuran manusia sering berbeza-beza. Orang yang sedang mabuk bercinta mengatakan orang yang bercinta tidak menjejaskan apa-apa maruah dirinya. Manakala bagi orang yang menjaga diri, tidak mahu terlibat dengan cinta sebelum kahwin akan mengatakan orang yang bercinta sudah tidak bermaruah. Cintanya ditumpahkan kepada orang yang belum layak menerima cinta suci. Kalau begitu ukuran maruah atau tidak ditentukan oleh Allah.

Pelajar: Adakah orang yang bercinta hilang maruah?

Ustaz : Antara kemuliaan manusia ialah maruah dirinya. Orang yang bercinta seolah-olah cuba menggadaikan maruahnya kerana mereka sedang menghampiri penzinaan. Manakala orang yang bercinta dan pernah berzina tidak layak berkahwin kecuali dengan orang yang pernah berzina juga. Mereka tidak layak untuk berkahwin dengan orang yang beriman. Allah berfirman: “Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula (lazimnya) tidak ingin berkahwin dengannya melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian terlarang kepada orang-orang yang beriman.” (Surah an-Nur:Ayat3). Jadi orang yang pernah bercinta juga tidak sesuai untuk berkahwin dengan orang yang tidak pernah bercinta. Tidakkah itu suatu penghinaan dari Tuhan.

Pelajar: Jadi orang yang bercinta hanya layak berkahwin dengan orang pernah bercinta?

Ustaz: Itulah pasangan yang layak untuk dirinya kerana wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Lelaki yang baik untuk wanita yang baik.

Pelajar : Kami telah berjanji untuk sehidup semati.

Ustaz : Apa yang ada pada janji cinta? Berapa banyak sudah janji cinta yang musnah? lelaki, jangan diharap pada janji lelaki. Mereka hanya menunggu peluang keemasan sahaja. Habis madu, sepah dibuang. Pepatah itu diungkap kerana ia sering berulang sehingga menjadi pepatah.

Pelajar: Masihkah ada orang yang tidak bercinta pada zaman ini?

Ustaz: Ya, masih ada orang yang suci dalam debu. Golongan ini sentiasa ada walaupun jumlah mereka kecil. Mereka akan bertemu suatu hari nanti. Mereka ada pasangannya.

Firman Allah S.W.T.: “Dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya (yang memelihara dirinya daripada melakukan zina) Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar.” (Al-Ahzab:ayat 35).

Pelajar: Bagaimana kami?

Ustaz: Kamu masih ada peluang. Bertaubatlah dengan taubat nasuha. Berdoalah serta mohon keampunan dariNya . Mohonlah petunjuk dan kekuatan untuk mendapat redhaNya.

Pelajar: Kami ingin mendapat redha Tuhan. Tunjukkan bagaimana taubat nasuha.

Ustaz: Taubat yang murni. Taubat yang sebenar-benarnya. Taubat yang memenuhi 3 syarat:

1. Tinggalkan perbuatan maksiat. Putuskan hubungan cinta yang tidak diredhai Allah ini.
2. Menyesal. Menginsafi diri atas tindak tanduk hidup yang menjurus diri dalam percintaan.
3. Berazam. Bertekad di dalam hati tidak akan bercinta lagi dengan sesiapa kecuali dengan seseorang yang bernama isteri atau suami. Saatnya adalah setelah ijab Kabul.

Pelajar: Ya Allah. Hambamu telah tersesat jalan. Ampunilah dosa-dosa hambamu ini. Sesungguhnya engkau Maha Pengampun dan Maha Penerima Taubat. Berilah kekuatan kepadaku untuk menghadapi godaan keremajaan ini. Anugerahkan kepadaku perasaan benci kepada maksiat. Hiasilah diriku dengan akhlak yang mulia. Ibu dan ayah, anakmu berdosa. Engkau jagaku sedari kecil dengan kasih sayang. Mengapa kucurahkan kasihku kepada orang lain. Oh tuhan, hambamu yang berdosa. Amin,Ya Rabb.

Ustaz: Moga Allah terima taubatmu.

Pelajar: Kita berpisah kerana Allah, kalau ada jodoh tidak ke mana.

Ustaz: Ya Allah, bantulah mereka. Kini mereka datang ke pintuMu, mencari redhaMu, terimalah taubat mereka.


Sumber: WanWMA..



Aku harap semoga kita semua boleh ambil iktibar dari perkongsian ini.. Dan janganlah kita obses dalam mengejar cinta manusia kerana cinta kepadaNya adalah yang hakiki.. Insyaallah..

Perbualan Antara Pelajar Yang di Tangkap Khalwat dan Seorang Ustaz #1


AUGUST 23, 2011


Assalamualaikum..

Masa aku dok usha-usha belog a.k.a belogwalking sebab nak cari idea untuk entri aku MACAM MANA NAK PUTUSKAN HUBUNGAN CINTA ni.. Aku ada baca satu entri bro ni yang ada kaitannya dengan tajuk entri aku tu.. Dan aku sangat tertarik dengan entri tersebut.. Sebab banyak nilai-nilai murni yang boleh kita ambil dan jadikan teladan.. Sebagai manusia biasa, kita tak boleh lari dari melakukan kesilapan.. Dan kadang-kadang kita lalai dengan keasyikan duniawi sehingga terlupa bahawa hidup ni hanya sementara.. Ye dak?? Jomm kita sama-sama baca Perbualan Antara Pelajar Yang di Tangkap Khalwat dengan Seorang Ustaz..


Pelajar: Kami tidak berzina!

Ustaz: Maaf, saya tidak menuduh awak berzina tetapi awak menghampiri zina.

Pelajar : Kami hanya berbual-bual, berbincang, bertanya khabar, minum-minum adakah itu menghampiri zina?

Ustaz: Ya, perbuatan ini menjerumus pelakunya ke lembah perzinaan.

Pelajar: Kami dapat mengawal perasaan dan kami tidak berniat ke arah itu.

Ustaz: Hari ini, ya. Besok mungkin kamu kecundang. Kamu dalam bahaya. Jangan bermain dengan bahaya. Iblis dan syaitan akan memerangkap kamu. Sudah banyak tipu daya iblis yang mengena sasaran. Iblis amat berpengalaman dan tipu dayanya amat halus. Ia telah menipu nenek moyang kita yang pertama, Adam dan Hawa. Jangan pula lupa. Siapalah kita berbanding Adam dan Hawa? Ia ada lebih 1001 cara. Ingat pesanan Rasulullah S.A.W.“Janganlah engkau bersendirian dengan seorang wanita kecuali ketiganya adalah syaitan.” (Riwayat Tabrani) . Syaitan akan menghembus perasa an berahi, kita lemah untuk menghadapi tipu daya iblis.

Pelajar: Tidak semestinya semua orang bercinta menjurus kepada penzinaan. Ada orang bercinta dalam telefon dan hantar SMS sahaja. Tak pernah bersua muka pun.

Ustaz: Betul. Itu adalah salah satu yang dimaksudkan dengan menghampiri zina. Memang pada awalnya tidak bersua muka, tapi perasaan pasti bergelora. Lambat laun desakan nafsu dan perasaan serta hasutan iblis akan mengheret kepada suatu pertemuan. Pertemuan pertama tidak akan terhenti di situ sahaja, percayalah, ia akan berlanjutan dan berterusan. Tidakkah itu boleh membawa kepada penzinaan akhirnya?




Pelajar: Takkan nak berbual-bual pun tak boleh? Itu zina juga ke?

Ustaz: Zina ada bermacam-macam jenis dan peringkatnya, ada zina betul, ada zina tangan (berpegang-pegangan) , ada zina mata (melihat kekasihnya dengan perasaan berahi). Melihat auratnya juga zina mata. Zina hati iaitu khayalan berahi dengan kekasih sepertima na yang dinyatakan oleh Rasulullah S.A.W.: “Kedua-dua tangan juga berzina dan zinanya adalah menyentuh. Kedua kakinya juga berzina dan zinanya adalah berjalan (menuju ke tempat pertemuan). Mulut juga berzina dan zinanya ialah ciuman.” (Muslim dan Abu Daud). Sebenarnya jalan dan lorong menuju kepada penzinaan amat banyak. Jangan biarkan diri kita berada atau melalui mana-mana jalan atau lorong yang boleh membawa kepada penzinaan.

Pelajar: Duduk berdiskusi pelajaran tak boleh ke? Bincang pelajaran sahaja!

Ustaz : Berdiskusi pelajaran, betul ke? Jangan tipu. Allah tahu apa yang terselit dalam hati hamba-hambanya. Kita belajar nak keberkatan. Kalau cemerlang sekali pun, kalau tak diberkati Allah, kejayaan tidak akan membawa kebahagiaan. Hidup tidak bahagia, akhirat lebihlah lagi. Jangan berselindung disebalik pelajaran yang mulia. Allah suka kepada orang yang berilmu. Jadi belajar hendaklah ikut batas dan ketentuan Allah. Belajar akan jadi ibadat. Adakah berdiskusi macam ini akan ditulis ibadat oleh malaikat Raqib dan Atiq?

Pelajar : Sungguh! Bincang pelajaran sahaja. Ni study group.
Ustaz: Study group? nampak macam lain macam saja. Manja, senyum memanjang, tak macam gaya berdiskusi. Takkan study group berdua sahaja? Ke mana-mana pun berdua. Kalau ye pun carilah study group ramai-ramai sedikit. Kalau duduk berdua-dua macam ini.. betul ke bicang pelajaran? Jangan-jangan sekejap saja bincang pelajaran, yang lain tu banyak masa dihabiskan dengan fantasi cinta!

Pelajar: Tidaklah. Sungguh berbincang pelajaran.

Ustaz: Baik sungguh awak berdua. Takkan awak berdua tak perasan apa-apa? Awak kurang sihat ke? Ingat, kita bukan malaikat, tak ada nafsu. Kita manusia. Jangan nafikan fitrah manusia. Kita ada nafsu, ada keinginan. Itulah manusia.

Pelajar: Kami sama-sama belajar, study group, saling memberi semangat dan motivasi.

Ustaz: Tak adakah kaum sejenis yang boleh dijadikan rakan belajar? Habis sudahkah kaum sejenis yang boleh memberikan motivasi? Jangan hina kaum sejenis. Ingat banyak orang cemerlang yang belajar hanya dengan kaum sejenis. Lebih tenang perasaan, tidak terganggu, dapat berkat dan rahmat pula.

Pelajar: Takkanlah tak ada langsung ruang yang dibenarkan dalam islam untuk bercinta? Adakah islam membunuh terus naluri cinta?

Ustaz: Naluri adalah sebahagian daripada kesempurnaan kejadian manusia. Naluri ingin memiliki dan suka kalau dimiliki (sense of belonging) adalah fitrah. Kalau naluri tidak wujud pada diri seseorang, tak normal namanya. Islam bukan datang untuk membunuh naluri seperti yang dilakukan oleh para paderi atau sami. Jangan nafikan naluri ini. Jangan berbohong pada diri sendiri. Bukan salah dan berdosa kalau perasaan itu datang tanpa diundang. Itu adalah fitrah. Maka tundukkan naluri itu untuk patuh pada perintah Allah. Jadilah manusia yang sihat pada nalurinya. Jangan jadi malaikat! Kerana Allah ciptakan kita sebagai manusia. Dunia dan segala isinya akan hambar tanpa naluri nafsu.

Pelajar: Tentu ada cinta secara Islam.

Ustaz: Cinta secara islam hanya satu iaitu perkahwinan. Cinta berlaku setelah ijab qabul; cinta lepas kahwin. Itulah cinta sakral dan qudus. Cinta yang bermaruah. Bukan cinta murahan. Inilah kemuliaan agama kita, Islam. Apabila Islam melarang cinta antara lelaki dan wanita sebelum kahwin, ia membawa kepada sesuatu sebagai ganti yang lebih baik iaitu perkahwinan . Sabda Rasulullah S.A.W. : “Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah.” (Ibni Majah). Cinta adalah maruah manusia. Ia terlalu mulia.

Pelajar: Kalau begitu, cinta semua menghampiri kepada penzinaan?

Ustaz: Ya, kalau lelaki dan perempuan bertemu tentu perasaan turut terusik. Kemudian perasaan dilayan. Kemudian teringat , rindu. Kemudian aturkan pertemuan . Kemudian duduk berdua-dua. Kemudian mencari tempat sunyi sedikit. Kemudian berbual panjang sehingga malam gelap. Hubungan makin akrab, dah berani pegang tangan, duduk makin dekat. Kalau tadi macam kawan, sekarang macam pengantin baru. Bukankah mereka semakin hampir dan dekat dengan penzinaan? Penghujung jalan cinta adalah penzinaan dan kesengsaraan. Kasihanilah diri dan ibu bapa yang melahirkan kita dalam keadaan putih bersih tanpa noda seekor nyamuk sekalipun!

Pelajar: Masih ramai orang yang bercinta tetapi tetap selamat, tidak sampai berzina. Kami tahan diuji.

Ustaz: Allah menciptakan manusia. Dia tahu kekuatan dan kelemahan manusia. Manusia tidak tahan ujian. Oleh itu, Allah memerintahkan supaya diri menjauhi perkara yang ditegah. Takut manusia kecundang.


Sumber: WanWMA..




Cara Terbaik Putuskan Hubungan Cinta ^^


AUGUST 22, 2011


Assalamualaikum..

Bukan senang nak putuskan sesebuah hubungan ni.. Walaupun hubungan tersebut hanyalah hubungan CINTA.. dan bukan pertunangan mahupun perkahwinan.. Tapi aku rasa, amat payah untuk kita ungkapkan kata putus tu.. Padahal hubungan cinta ni di kira hubungan tanpa status dan seharusnya senang lah sikit untuk kita putuskan hubungan tersebut.. Ye dak??


Bagi aku, yang lainnya nama je bercinta, bertunang, dan berkahwin.. Tapi kita berkongsi perasaan yang sama.. Iaitu sayang, kasih, rindu.. Kalau yang bercinta, dah tentu-tentulah kita cintakan pasangan sepenuh hati kan.. Yang bertunang pulak, mestilah dok rindu kat tunangan kita tuh *haishh tak sabar nak kawen.. Lepas tu yang dah berkahwin ni hapa lagik, sape tak sayangkan bini/laki wey..


Hurmm.. Haghi ni kita taknak cakap pasal tunang2 kawen2 ni.. Kita nak cakap pasal orang bercinta.. Haa macam mana nak say goodbye ni.. Boleh kena darah tinggi kalau dok pikir ni.. So, marilah kita kasik tengok sikit macam mana cara-caranya ni..



Diam dan menghilang.

Decide untuk tak menelepon si dia, jangan berjumpa dengan dia lagi, dan stop texting him/her.. Kalau kita tengok dari segi positifnya, cara ni sangat sesuai bagi mereka yang rasa dah takde maknanya kita bersua lagi sebab I dah tak nak tengok muka u lagi.. Dan si dia akan sedar dengan tindakan atau petunjuk yang korang bagi tu..

Dari segi negatifnya, bertindak macam tu membuktikan korang seorang yang pengecut, dan tak matured.. Sebab apa? Sebab korang buat si dia tertanya-tanya kenapa pergi macam tu je.. Tanpa sepatah kata pun.. Dan si dia juga pasti bingung apa salah dia sampai di tinggalkan macam tu je.. Macam di gantung tak bertali lah gamaknya yer *aku paling tak suka cara ni.. pernah kena macam ni.. oopss!



Putuskan je.

Set tarikh, masa, dan tempat yang sesuai untuk berjumpa dengan si dia.. (pilihlah tempat 1st time korang dating).. And say goodbye.. Yer, kadang-kadang tu susah untuk kita jujur dan bercakap benar.. Tapi terpaksa jugak kita kuatkan semangat untuk berkata benar.. Positifnya, kita dah cukup dewasa untuk buat keputusan dan mengakhiri semuanya.. Ketegasan ini at least membuatkan kita rasa lega walaupun tahu ada hati yang terluka..

Dari segi negatifnya, hati mana yang tak terluka kalau perpisahan menjadi titik dalam perhubungan yang diharapkan kekal ke akhir hayat.. (Pelamin anganku musnah sudahh).. Memang susah untuk berkata demikian kepada orang yang pernah kita sayang tapi setidak-tidaknya biarlah untuk saat tu saje..



Cara Terbaik:

1. Tunggu sampai si dia menghubungi korang. Kalau si dia tak contact langsung, maka korang beruntung dan pilihan diam lalu menghilang adalah yang terbaik.


2. Tapi kalau si dia menghubungi korang setelah sekian lama menghilang, korang harus merespons. Katakan sesuatu seperti, "Hubungan ini bukan apa yang saya cari sekarang" atau "Maaf, aku senang dengan hubungan kita selama ni, tetapi aku rasa hubungan kita sampai di sini saja."


Mungkin si dia tidak akan pernah menghubungi korang lagi, atau si dia akan hanya memberikan jawapan, "Ok..." dan suasana menjadi kaku untuk seketika.. Tapi lepas tu, semuanya akan berakhir dan korang tak perlu merasa bersalah setiap kali bertemu dengannya. Tak perlu menjelaskan alasannya, karana si dia pasti taknak dengar pun.muahahaha.. Alasan yang korang bagi tu dah cukup untuk menjelaskan semuanya..



Before you talk, listen. Before you react, think. Before you criticize, wait. Before you pray, forgive. Before you quit, try.



Setelah ku edit sikit-sikit DARI SINI..


...OKBAI...

First Time Menang Contest ^^


August 21, 2011



Assalamualaikum..

Woww! Betul ke aku menang ni weyh.. Macam tak caye jer.. Ececece.. Tapi contest hapa pulak ni?? Alah, Contest Blog Aku Kena Gigit yang aku join haghi tuh.. Tak silap aku pada 03 August lepas tarikh die.. Dekat Entri Ni aku tulis..


Bukan hapa, aku join tu sebab hadiah die best wooo.. Penganjur a.k.a Cik Innanie nak kasik hadiah dari barang-barang bodyshop.. Sape tak nak kan.. Tapi, nampaknya aku kempunan lah nak ghaya dengan barang bodyshop tahun nih.. Sebab nya aku bukan lah pemenang tempat 1, 2, mahupun 3..muahahaha.. *Dekat entri Cik Innanie YANG NI nama aku tersenarai..


Habis tu? Tadi kata menang.. Yela menang tapi tempat ketuzuh je lah bro.. Walauhapapun, aku tetap bersyukur ke hadrat illahi kerana di bulan yang mulia penuh keberkatan ni.. Aku masih diberi kesempatan untuk menang.. Tempat ketuzuh pun tuzuh lah.. Dapat hadiah gak.. *sambung ucapan.. Terima kasih tak terhingga kepada mak ayah kat kampung, tak lupa jugak kepada pihak penganjur saya iaitu Cik Innanie dan yang paling penting.. Terima lah kasih saya buat pemenat-pemenat saya di luar sana.. Tanpo korang siapalah saya.. AI LEBIU *jerit..


Amacam? Boleh jadik retis tak aku? Haa tadi tu speech retis time atas pentas gi ambik award lettew.. muahahahaha.. Ok lah.. Mesti korang nak tahu apa hadiah yang aku dapat sebagai pemenang ke ketuzuh nih (padahal takde sape nak kesah pon ko dapat la wey).. Jeng jeng jeng.. Aku dapat header free lah.. Suke suke suke.. Dan aku sekarang tengah pikiaq aku nak header macam mana eh?? Nak doodle ke nak header biasa tuh..haishh.. Takpe la, nanti dah decide and kalau header tu dah siap aku tunjuk lah kat korang eh..heheh


Header ni bukan Cik Innanie yang buat tapi Cik Yana Kit Kat yang buat.. Aww tak sabau den nak try header baghu nih.. Kalau korang nak tahu hapa ucapan keretif yang buat untuk join contest ni korang boleh KELIK SINI dan tengok lah sendiri.. Malu lah nak bagitahu kat sini *buat muka malu-malu kambing..


Ok laa penat menaip.. Sampai sini dulu untuk hari ni yer.. Esok kita jumpa lagi..
OKBAI..XOXO :)

(Tips) Macam Mana Nak Popularkan Blog..


August 20, 2011



Assalamualaikum..


Entri kali ni aku nak share dengan korang tentang cara macam mana yang boleh kita guna untuk fofulerkan belog kita yang tak berapa nak foluler nih.. Terutamanya macam belog aku ni lah.. Entah bila la nak jadi fofuler..hehehehe.. Sebenarnya, banyak cara yang kita boleh guna pakai untuk merealisasikan angan-angan mat jenin kita tu (mengata diri sendiri sebenarnya)..


Seperti yang kita semua sedia maklum.. Ramai antara mereka-mereka di luar sana yang memilih untuk jadi blogger.. Malah, kita boleh ibaratkan seperti cendawan tumbuh selepas hujan (eh, cendawan tumbuh selepas ke sebelum hujan ek?).. Haa ramai gittew newbie ni.. Yer, memang semua orang boleh jadi blogger tapi persoalannya sekarang, boleh ke kita nak jadi macam otai-otai ni.. Nak jadi fofuler? Eh, boleh jew.. Sape kate takleh.. Tunggu hapa lagi, jom kita tengok macam mana agaknya nak jadi errr fofuler neh..



1. Belogwalking dan tinggalkan jejak anda.

Mula-mula kita kena rajinlah buat belogwalking ni.. Singgah sana singgah sini.. Mesti best sebab dapat jumpa macam-macam jenis belog yang bagus-bagus.. Lepas tu jangan lupa untuk tinggalkan jejak kat shoutbox mereka.. Bukan hapa, nak suh diorang tahu yang kita singgah belog diorang tu.. Supaya mereka boleh singgah balas belog kita balik lahh.. Haa kan bagus ziarah-menziarahi ni.. hehe



2. Tinggalkan komen anda kat entri mereka.

Selain korang dok jerit-jerit kat kotak diorang tu (shoutbox).. Haa hapa kata kalau baca kejap entri terbaru diorang.. Dah baca tu pandai-pandailah komen yer.. Kalau tak nak komen banyak pun sikit pun jadilah kan.. Dan korang kena make sure yang komen korang tu berbentuk positif.. Positif kat sini maksudnya korang puji lah sikit entri diorang tu (mesti lepas tu diorang terus nak jejak korang balik.. Nak kritik pun boleh tapi biarlah kritikan yang membina.. Ingat tu..



3. Jadilah follower mereka.

Dok puji-puji habis sebakul tadi follow lah pulak.. Alah, bukan kena bayar pun kalau korang follow.. Dah tu boleh jugak tambah kenalan blogger kan.. Sangatlah bagus kan..



4. Pastikan entri anda menarik.

Dalam banyak-banyak tips ni aku rasa yang ni paling penting.. Ye dak?? Haa nak belog fofuler tapi entri hampeh buah hapa! (*aww terasa aku).. Kalau entri pun memang dah menarik, konpem-konpem lah orang akan baca sampai habes punyalah.. Aku ambik contoh otai Cik Epal, hapa entri dia yang paling fofuler? Mestilah entri Menternak Lemak dia tuh kan.. Haa korang pun boleh carik keyword-keyword yang macam tu jugak.. (tapi janganlah menternak kambing pulak kan)..ngehngehngeh



5. Mempunyai button Twitter pada belog.

Kalau korang dah memang ada akaun twitter tu letak lah button dekat belog tu.. Supaya senang orang nak follow korang.. Selain tu, korang pun tweet lah new entri korang untuk memudahkan follower tahu *eh, si polan ni dah hupdate lah belog dia.. Haa mesti diorang terjah belog korang punya.. (sama jugak dengan button FB)


Jangan lupa follow aku sekali.. Kelik tabs TWEET TWEET
kat atas tu.. Kelik SINI pun boleh.. :)


Ok lahh.. setakat ni dulu perkongsian untuk tips nak fofulerkan belog nih.. Sebab yang ni je yang aku selalu amalkan..hehehe.. Tapi kalau korang ada cara tersendiri baguslah.. Dan jangan lupa share lah sikit dengan aku..muahahaha..


...OKBAI...

Guru Tuisyen Sebar Agama Lain Kepada Murid Beragama Islam ^^

Assalamualaikum..

Seorang guru tuisyen di Jalan Kuchai Lama, KL, dilaporkan mengajar murid-muridnya yang kebanyakan antara mereka beragama Islam menyanyikan lagu memuji kebesaran Nabi Isa.. MasyaAllah..Tak sangka, ada juga yang bertindak sebegini..


Murid-murid yang belajar di kelas tuisyen tersebut dikatakan diberi belajar secara percuma oleh sekumpulan pemuda-pemudi bukan berbangsa Melayu di kawasan itu.. Lepas tu, mereka pulak diajar nyanyi lagu "Yes, I know Jesus loves me" dan jugak lagu "Hari ini Ku Rasa Bahagia" yang memuji Nabi Isa sambil menunjukkan isyarat tangan simbol salib..


Selain itu, murid-murid itu juga dikatakan mampu bercerita kisah-kisah Nabi Isa termasuk kisah Nabi Isa disalib dan difahamkan, murid terbabit diterapkan ajaran agama Kristian secara halus ketika belajar.


Huishh.. Hapa nak jadik ni?? Dalam hal ni aku rasa ibu bapa kena mainkan peranan masing-masing.. Dan mengikut sumber, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pun dah sedia maklum mengenai isu ini.. Harapnya pihak berwajib segera mengambil tindakan sewajarnya..




Sumber: BERITA HARIAN

Apa Itu Triberr ^^




Assalamualaikum..

Rasanya semua dah sedia maklum mengenai apa itu triberr ni kan.. Bermakna aku sorang je yang baru nak memahami, baru nak belajar tentang triberr ni.. Berdasarkan hapa yang telah aku google dan baca dekat belog-belog otai.. Apa yang aku faham, triberr ni ialah sebuah aplikasi di mana semua blogger-blogger (yang ada akaun twitter) yang dah join group tribe ni akan tweet setiap new posting pada belog setiap ahli-ahli group tersebut..


Dalam bahasa mudahnya aku boleh bagitahu kat sini.. Bila kita post entri baru, secara automatiknya (autotweet) group tribe tadi akan tweet setiap posting terbaru kita.. Dan bayangkan bila seorang ahli group tribe mempunyai seramai 10k followers.. Huhh.. Ini bermakna, kalau group tersebut ada 1k orang ahli?? Beribu-ribu orang yang dengan mudahnya dapat akses posting kita.. Wahh.. THIS IS BEST BRO! :)




Walaubagaimanapun, berdasarkan usaha aku menggoogle dan baca entri-entri otai mengenai tribe ni.. Ada dalam kalangan mereka yang kata tribe ni sangat bagus untuk naikkan trafik pada belog kita.. Tapi, tak semestinya bila ada beribu followers dan trafik akan meningkat beribu jugak.. Kalau nak tahu lebih lanjut, boleh ke belog saudara Ariff Shah dalam entri ini Follower Twitter Beribu, Tak Semestinya Trafik Masuk Pun Beribu..


Selain itu juga, aku tertarik dengan entri yang ditulis oleh Affan Ruslan mengenai Triberr ni.. Ada juga tips penggunaan triberr yang sangat berguna yang ditulis pada entri ini iaitu Analisa Triberr.com : Antara kelebihan dan kekurangan..


Itu adalah pendapat yang positif mengenainya yang aku dapat.. Tapi ada juga yang negatifnya.. Yang negatif pulak ialah Tribe ni boleh menyebabkan banyak SPAM.. Haa.. bila dah banyak yang tweet tentang benda yang sama.. boleh SPAM lah dia.. Dan bagaimana pula bagi mereka yang mempunyai jumlah follower twitter yang tak ramai ni?? Mungkin kita sendiri yang SPAM..hehehe.. Setiap penyakit pasti ada ubatnya kan.. Terima kasih untuk saudara Ariff Shah untuk entri nya yang ini Spam Dari Triberr Dan Cara Untuk Mengatasinya..


Bagi aku, ok je kalau join tribe ni.. Bila kita tahu macam mana nak manfaatkan sepenuhnya.. InsyaAllah hasilnya sangatlah bagus.. Aku pun baru je join tribe ni.. Agak ketinggalan sedikit (tunduk malu).. hehe.. Tapi kalau ada yang belum join dan teringin nak join, aku sarankan korang join tribe yang betul-betul mempunyai kualiti dari segi ahli atau rakan-rakan di dalam tribe tersebut.. Aku join Denaihati Network ni.. Sebab rakan-rakan tribe ni sangat aktif kat twitter..


P/S: Saya budak baru belajar, kalau salah tolonglah tunjuk dan ajarkan..ngeee


...OKBAI...

(Tips) Ketandusan Idea Untuk Berblogging ??


Assalamualaikum..

Malam ni ku terpaksa memerah otak untuk wujudkan 1 entri.. Yer, 1 jer.. Macam mana cara pemerahan otak berlaku? Bagi ku.. Ke lebih suka mendengar lagu sambil mencari idea.. Tak kiralah lagu hapa pun janji aku suka lagu tu.. So, layaaannn je lah kan..

Ku rasa ramai dalam kalangan blogger-blogger yang mengalami situasi sepertiku.. Di mana idea itu perlu di cari, dia tak datang dengan sendirinya untuk buat posting satu-satu entri.. Dan ku rasa mereka juga ada cara tersendiri bagaimana untuk grab idea tu.. Ye dak??




Antara cara-caranya yang ku rasa sangat familiar dengan ku (dalam mimpi) selain dok dengar lagu je.. Kadang-kadang kita perlukan suasana yang peaceful like heaven.. Uhh, contoh naa.. Jadi, menjadi kelebihan kepada blogger-blogger yang rumahnya atau tempat tinggal mereka berdekatan dengan pantai.. Wahh.. Bestnya, petang-petang boleh lepak tepi pantai hirup udara segar.. Sambil cari idea.. Hurmm bagus tu..

Pastu, cara yang seterusnya ialah berada di khalayak ramai.. Haa cara ni sangatlah opposite dengan sesetengah orang yang suka kan ketenangan macam yang dok tepi pantai tadi..Orang yang jenis macam ni mungkin dia suka melihat gelagat-gelagat manusia yang pelbagai.. Dan dari situ timbul idea-idea yang menarik untuk buat entri.. Shopping complex adalah tempat yang sesuai untuk mereka.. Ku suka orang macam ni..ngee

Ada lagi cara yang ku rasa agak menarik jugak.. Dapat idea melalui laman social networking.. Mungkin nampak simple tapi bagi ku ia sangatlah membantu.. Contohnya macam twitter and facebook.. Banyak yang kita boleh dapat kat sana.. Sebab ku rasa dah tentu ramai yang suka membangkitkan isu-isu atau pautan ke laman-laman web menarik seperti social networking ni.. So, kita bolehlah cari apa yang kita nak kat situ.. Ok dak?

Kalau nak cara yang lebih mudah.. Boleh baca je komen-komen readers dari kotak komen korang.. Yang ni memang akan memberi inspirasi lah buat korang.. Sebagai contohnya sebelum ni korang ada buat entri yang bertajuk ‘Tips Awet Muda Buat Si Dara’.. Lepas tu ada komen yang tanya tips untuk si teruna takde ke?? Haa dari situ korang boleh wujudkan 1 entri yang bertajuk ‘Tips Awet Muda Buat Si Teruna’.. Senang kan.. (boleh jugak buat belogwalking untuk idea macam ni)..

Ku sedang mendengar lagu UiTM di hatiku,
dapat idea untuk entri ni..muahahaha


P/S: Mana yang korang rasa bermanfaat tu ambiklah.. Mana yang entah
hapa-hapa tu ignore je ye.. *peace no war dari ku

Manusia suka menganiaya binatang..^^

Assalamualaikum..

Taukeh rasa sedih sangat bila ada juga antara kita yang suka menganiaya binatang ni.. (termasuklah taukeh sendiri).. Tambah pulak pada bulan puasa ni.. Memang ramai yang lebih suka untuk ragging binatang.. Yela, cer tengok kat bawah ni apa kita selalu buat kat binatang..


Kesian kat ayam ni sebab...


...tak pasal-pasal kita makan nasik dia,
dia nak makan hapa?



Itik ni tanya best ke makan taik dia


Tapi kali ni taukeh rasa kita yang dianiaya sebab
kena makan taik dia..



Kucing ni dah la comel.. tapi sayangggg


Kita gi makan pulak mata dia.. Hurmm apa
nak buat.. Syedap mata kucing ni :)


Okbai...

GARA-GARA MAHUKAN HARGA YANG LEBIH RENDAH..PELANGGAN SANGGUP JUAL DIRI..

MONDAY, AUGUST 15, 2011

Assalamualaikum..

Amacam? Gempak tak tajuk entri taukeh kali ni.. Haa nak pancing pembaca, perkara pertama yang kita kena titik beratkan ialah berkenaan dengan tajuk entri.. Tajuk tu memainkan peranan paling penting.. Sebab apa? Orang kalau nak baca entri kita, mesti lah dia tengok tajuk dulu kan (hamboi, macam speech OTAI yang follower nye hampir mencecah 200,000).. Eh, ke ada readers yang baca content dulu baru tengok tajuk?? Macam pelik je readers tu..muahahaha..


Taukeh saje je nak share pengalaman taukeh ni.. Haa cer citer cer citer.. Taukeh ada la sorang kawan yang berniaga.. Alaa businessman.. Tapi business biasa-biasa je la.. Masa keluar dengan dia haghi tuh sempat la dok borak-borak.. Dia citer pasal pengalaman dia layan kerenah customer yang macam-macam lah ragam depa ni..


Satu hari tu, dia didatangi oleh sekumpulan student (tak ingat pulak dia cakap berapa orang) kat kedai dia.. Hurmm biasa lah, sebagai customer ni kita kalau boleh nak bargain sampai harga yang paling rendah kan.. Berbalik kepada citer ni.. Student tu dia nak beli pendrive.. Kalau pendrive ni harga standard la kan.. Kalau Kingston yang 4gb tu dalam 30 something macam tu la kalau tak silap taukeh.. Tapi dia nak murah lagi.. Sampai student tu cakap macam ni la lebih kurang.. 'Kalau abg bagi murah, saya bagi nombor telefon saya kat abg'..


Huk alooh, bagi aku biasa la kan.. Setakat nak bagi nombor fon.. Pastu mungkin jugak student tu main-main je nak bagi.. Kalau dia bagi sekali pun.. Boleh lah save dekat business list dekat contact kan.. Lepas ni senang kalau ada apa-apa yang diorang nak tanya ke nak order ke boleh lah call nombor tu.. Ye dak??


Tapi, bagi kawan taukeh ni lain.. Dia sebagai tuan punya kedai tu.. Dia cakap apa? 'Sebab nak harga yang murah, sanggup budak tu nak jual diri dia kat aku'.. WHAT?? Sampai macam tu sekali wehh.. Itu tanggapan si penjual bila customer dia bertindak macam student tadi tu.. Huhh! Bila pikir balik, ada betul nya jugak apa yang kawan taukeh tu cakap.. Kalau dia tak bagitau mungkin taukeh pun akan buat benda yang sama macam student tu..


Lepas tu, ada lagi satu cerita kawan taukeh ni.. Tapi cerita ni agak lucu sikit.. Masa dia tengah layan sorang customer ni.. errr customer boleh dikira dah berstatus mok cik dah.. Haaa same thing yang terpaksa dia layan kerenah customer ni.. Bargain.. Yeah! Tak boleh salahkan customer 100% sebab CUSTOMER ALWAYS RIGHT.. Tapi depend on what they want to buy jugak lah kan.. Nak beli dengan harga RM70 untuk barang yang harganya mencecah RM150?? (contoh)


Mok cik betul laa dia ni.. Then, kawan taukeh bagitau that mok cik cenggini.. 'Mok cik.. kalau mok cik nak beli dengan harga tu, boleh mok cik.. Saya boleh bagi.. Tapi bulan depan mok cik datang sini lagi memang mok cik tak jumpa dah kedai saya ni.. Sebab dah lingkup'..muahahaha..



Moral of the story, apa yang cuba taukeh nak sampaikan kat sini sebenarnya ialah.. *err ekceli taukeh pun tak tahu hap yang taukeh citer ni..hahaha.. Takdelah.. Hurmm sebagai manusia yang tak berapa nak berduit macam taukeh ni.. Mungkin taukeh pun will do the same thing like the student and the mok cik tadi.. Yer.. Lain kali kalau nak gi shopping ke nak beli hapa ke.. Sometimes kita kena letak diri kita dekat tempat penjual tu jugak.. Not seghatus peghatus as a customer.. *depend hokey..


Saje nak letak gambar ni comel...kahkahkah



Penat menaip, nak BW pulaks.. Okbai..


P/S: taukeh menaip guna homekey.. tangan menaip tapi mata di skrin.. korang boleh?? Haa nak buat cenggitu jugak belajar la keyboarding.. :)

NABIL RAJA LAWAK NIKAH SEPTEMBER NI..

MONDAY, AUGUST 15, 2011



Assalamualaikum..

Satu ketika hari tu semua orang tahu pasai kisah cinta Nabil dan Irma Hasmie.. Tapi tak kekal lama.. Lepas tu, kecoh pulak tentang si Nabil ni bercumbu dengan sape entah..haishh.. Nasib baik taukeh tak jadi retis (buat muka toya)..haha.. Mungkin sebab diorang ni retis, jadi hapa-hapa yang diorang buat of course lah menjadi tumpuan orang ramai..


Hurmm.. taukeh tak nak cakap banyak kat entri ni.. Sebab taukeh tak berapa nak minat sangat dengan si Nabil ni.. muahahaha.. Kalaulah taukeh jumpa dia kat mane-mane rasanya taukeh lah orang pertama yang pi bergambar dengan Nabil (lahh ingatkan nak buat the rock is cooking dah tadi).. Bukan hapa.. Nak buat profile picture kat FB.. Alahh korang ni macam la tak biase.. Yela orang kampung taukeh mana pernah bergambar dengan retis lagi..muahahaha


Walaubagaimanapun, taukeh nak ucap tahniah lah dekat Nabil sebab dia bakal mengakhiri zaman bujangnya September ni.. Eh, bulan depan dah tu.. Wanita yang bakal menjadi suri hidupnya itu adalah bekas pramugari syarikat penerbangan AirAsia iaitu Nazirah Ayub yang sudah dikenalinya sejak enam tahun lalu, sebelum dia dan Irma Hasmie bergelar kekasih.


Tapi kenapa si Nabil ni tetiba je nak nikah ni?? Ehem ehem.. ada pape ke?? Oops! jangan judge lagi.. Kita dengar apa kata Nabil sendiri...


"Saya tidak mahu menunggu lama lagi. Bukan terburu-buru, tetapi saya tidak mahu pisang berbuah dua kali selepas percintaan dengan Irma Hasmie selama dua tahun dulu kecundang di tengah jalan."



Owh.. macam tu.. Haaa tunggu hapa lagi.. 'LU PIKIR LA SENDIRI'.. Okbai..

KEKASIH ATAU... KAWAN BAIK??

SUNDAY, AUGUST 14, 2011
03:30 a.m.


Assalamualaikum..

Semalam taukeh ada text status dekat fb (taukeh? aww me sangat rindu dgn panggilan ittew).. Dan status tu berbunyi begini 'Sometimes the best way to stay close to someone you love is by being just a friend'.. Lepas dok maen komen-komen dengan kawan-kawan fb taukeh berkaitan dengan status tu.. Maka, me got an idea to blog about it.. Yeah!


Kalau nak di kira lah total manusia-manusia bujang yang berstatus 'single' ni memang jaranglah.. Ciput sangat jumlahnya.. Ye dak?? Halah tak nak ngaku lettew korang dah in a relationship kan? Tahniah lah buat korang yang dah kapel dan berjaya pertahankan hubungan korang sampai ke jinjang pelamin.. Amin.. *eh jinjang ke jenjang? Kompius..


Bagi taukeh la kan.. Taukeh lebih suka dengan statement yang me create kat atas tu (padahal amik kat twitter @WalkToRemember).. Bukan sebab taukeh single dan jugak bukan sebab taukeh anti kapel.. *oops telebeh suda..kihkih.. Ok la taukeh bagi contoh situasi supaya korang senang nak paham..


Situasi 1, mula-mula korang kawan je dengan minah or mamat tu.. pastu tetibal pulak takde angin takde ribut sangkut lah korang ni.. (bukan sangkut atas pokok tapi sangkut di hati both of u).. Sebelum masa korang berkawan.. Siap kentut depan-depan lagi.. Pastu kemain khusyuk korek hidong walaupun sedar yang dia (pasangan korang tu lah) perasan apa yang korang buat..

Bila dah kapel.. Alaa malu-malu kucing lah pulak.. Mesti ada part-part yang korang nak kaber-kaber (cover) kan.. Sampai nak duduk pun dah ala-ala part time model yang baru nak isi borang..muahahaha.. *contoh okey


"Don't make someone the meaning of your life, because if they leave,
your life will be meaningless"



Situasi 2, sambung citer situasi 1 tadi.. Dah best-best kapel bagai.. Ku sangkakan panas berpanjangan, rupanya gerimis mengundang.. Hadoi.. 1st kapel ritu siap announce 'akhirnya saya dah jumpa pasangan yang betul-betul memahami saya dan karier saya'.. Konon retis la kan.. Haa dah break ni 'Tiada keserasian antara kami.. Mungkin bukan jodoh kami berdua.. Tapi kami tetap berkawan macam dulu'.. Nak salahkan jodoh la pulak..


Boleh ke korang nak switch on balik feeling-feeling masa berkawan ritu lepas semua ni terjadi?? Eh, kalau taukeh lah.. takleh wehh.. Ye, memang kiter bagitau semua orang yang kiter masih berkawan dengan dia.. Tapi of course lah keakraban yang terbina tak seindah macam ritu lagi.. Ye dak?? Cakap senang la nak kawan..

"Sometimes, the harder you want to forget something,
the more you seem to remember it"



Situasi 3, dekat kawan-kawan ko yang lain jugaklah tempat mengadu nye.. Yelah, dulu sebelum kapel dengan diorang lah ko lepak, dengan diorang lah ajak gi maen snoker, dengan diorang lah ko ponteng kelas, dengan diorang jugak lah ko ajak window shop.. *eh berapa banyak dengan lahhh..


Pastu dah kapel, batang hidong ko pun susah nak tengok.. Bila ajak lepak, cakap ada date dengan si minah or mamat lah.. Tu je ke alasan ko guna..haishh.. Tengok, bukan setakat hubungan korang dengan si dia yang terjejas tapi dengan member-member lain jugak wehh..


"Anyone can stay with you when you're right, but it takes
a real friend to stay with you when you're wrong"



Udah-udah lah taukeh ni merepek hapa entah.. Ni taukeh nak announce cerita ni takde kena mengena langsung dengan sesape.. taukeh tulis hapa yang taukeh nak tulis.. My own opinion.. Dan nak mintak maaf kalau minah-minah and mamat-mamat kat luar sana yang terasa sebab me borrow nama u alls..ngehngehngeh


P/S: *eh, sebab tu ke taukeh tak kapel? Nope laa, dah cakap takde kena mengena hokey..haha
Me salute sape yang kata bf or gf dia adalah kawan baik dia..


"Even u're single, it doesn't mean u know nothing bout love"

" Segmen Promosi Blog 500 Follower Ke Bawah "

SUNDAY, AUGUST 14, 2011
01:30 a.m.


Assalamualaikum..

Ok lagi segmen yang aku join.. Segmen kali ni betul-betul buat aku sedar diri bahawa belog aku neh sangatlah picisan sebab follower pun tak sampai 500 orang lagi..hahaha.. *gelak untuk diri sendiri.. (that's not funny ok).. muahahaha.. Moral of the story kenalah berusaha lagi untuk terus maju dalam dunia blogging ni.. Haa bersusah-susah dahulu bersenang-senang kemudian.. Ye dak?? ececece.. Amacam? Nak join jugak kelik gambar kat atas tu.. KELIK SINI pun boleh gak.. *teehee


Jadi, untuk memenuhi syarat2 penyertaan, dengan bangganya aku taip kat bawah ni:

Nama
Norsyairani bt Tarmizi

Hobi
Daydreaming, blogging, chatting, reading novels, travelling, photography.. *kalau
nak listkan semua sampai esok pun tak habis.. kihkihkihkih



P/S: errr No fon tak payah tulis ke? muahahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blog ini adalah hak milik http://syairanitarmizi.blogspot.com/@ Copyright reserved by syairani