Terasa Asing di Negara Sendiri


November 13, 2011



Assalamualaikum..


Terasa asing di negara sendiri. Itu yang tak tahannya. Patut rasa bangga selesa sebab di lahirkan di Mesia yang amandamaisejahtera ini. Tapi tetiba dalam hotak keluar ayat ni "aku sekarang ni dekat Bangkok ke?"


Ini cerita 11.11.11. Bagi aku tarikh tu buat aku sedih bangat. Pasai malam tu kena paksa diri masuk dalam perut bas. Bertolak ke Puncak Alam. Rasa terkilan sebab biasanya abah akan angkut semua yang ada kat rumah pergi hantaq aku berangkat. Tapi kali ni abah sorang je hantaq aku. Umi aku tak ikot sebab mak dia ada kat rumah masa tu. *eh nenek aku la kan. Jadi, mereka mereka yang lain pon tak ikot sama. Sadis!


Ok takpe. Try buatbuat cool tahap nambelasjuta depan abah. Dah la abah gi hantar aku awal kot. Bas pukul lapansetengah tapi pukul lapan aku dah terpacak kat sana. Lapanpatminit dah betulkan duduk dalam bas. Abah dah tinggalkan aku sebab kena balik awal dia ada kerja lain nak dibuat. Hapalah naseb!


Masa tu ada dua orang ja dalam bas. Aku dengan pokcik drebar. Yelah, dah lapanpatminit aku dah terkontangkanting dalam bas. Dalam kul lapanduapuluh tu dah ada nampak makhluk makhluk lain. Lega. Ingatkan aku sorang je penompang. Tapi kau tahu, aku pulak yang jadik makhluk asing masa tuh.


Pasainya, masuk sorang ja 'kaprunkaap sawadeekap'.. Masuk dua orang 'medaaiii2 narathiwat'.. Masuk yang ketiga 'krokodaihanterrr'.. adehhh. Di tempat sendiri dahku terasa macam di negara seberang sana nuh. Depan tepi belakang. Spesies yang sama ja. Sebab tu la aku tak suka sangat naik bas kat Rantau Panjang ni. Tapi sebab dekat ja ngan rumah dahku, terpaksa dahku akur lah.


Naik kereta 10 minit dah sampai pekan Rantau Panjang. Boleh ja nak naik bas kat Kota Bharu tapi abah aku la bizi takut tak sempat nak hantar aku pulak. Nak gi KB ada la jugak patpulohminit baru sampai.


Biasanya kalau dari RP pokcik drebar ni akan ikot jalan lain. Tak masuk KB dah. Tapi malam tu dia pergi KB dulu. Lepas tu barulah terasa dahku sebenarnya ada di Mesia. Ingatkan dahku akan habiskan lapanjam dalam bas dengan makhluk makhluk luarnegara tadi. Nasib baik makhluk yang naik kat KB tu melayu.




P/S: Kenapa orang asing dengan senang sewenang wenangnya boleh masuk negara kita eh? *sungguh tak adil situasi ini.


10 orang rajin comment:

syafiqakarim said...

aku tak suka kot.malaysia ni entah apa nak jadi.segala warga asing depa bg masuk.
dah hilang keaslian malaysia.tasuke tasuke sebab selalu aku naik tren dgn bangla/indon.tasukeeeeee

Syairani Tarmizi said...

syafiqakarim: betoi tu. memang tak suka sgt lah.semua yang kita ada nak kena kongsi dengan diorang.siuttt la gini.

Rara. said...

aku pon tak suka. sekarang ni kalo naik bus biasa kat kedah pon, kebanyakan bangla,indon, nepal, mymar segala bagi tu. budak melayu, bole kira sebelah jari jela. dahlah naek bus mesia, then dok hingaq plak. taksuka,taksuka.

Syairani Tarmizi said...

Rara: kan kan kan. sampai bila kita nak jadik PATI di negara sendiri.hurmm.choiii.

CTK said...

bahaya kot lau ade org asing..ase xselamat..huhu

ILA HonEyBuNNy said...

tak suka bila orang asing buat negara kita macam negara mereka...huwawawwa

Syairani Tarmizi said...

CTK: ha'ah kan. padahal tmpat kita sndri tapi terancam.hurm.

Syairani Tarmizi said...

ILA HonEyBuNNy: haa tu la. mcam kita plak orang asing kan dear.

cik wanie Lovela (CWL) said...

kdg2 terasa cam tu juga hehe

Syairani Tarmizi said...

cik wanie Lovela (CWL): huhu.sama kan. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blog ini adalah hak milik http://syairanitarmizi.blogspot.com/@ Copyright reserved by syairani