Hebatkah Insan Bernama Perempuan??



September 15, 2011




Assalamualaikum...


Siapa kata jadi perempuan tu senang?

nak kena tutup sana, tutup sini
tengok budak lelaki, pakai baju pagoda pon orang tak bising
perempuan, stoking pon kena pakai
cuba suruh budak lelaki jadi perempuan satu hari
konfem tak tahan bertutup semua
tapi, perempuan cool jek
tengah panas pon boleh lagi pakai jubah, hebat kan perempuan?




Siapa kata jadi perempuan tu senang?

tiap2 bulan, mesti ada penyakit
nak pergi kelas pon susah
kalau boleh, masa tengah jalan tu nak jek meraung sebab sakit
cuba tengok budak lelaki , selamber jek
kadang2 setahun sekali pon susah nak dapat sakit
tapi, perempuan hidup berpuluh-puluh tahun dengan penyakit tiap-tiap bulan, survive jek
tengah-tengah sakit pon boleh senyum lagi sampai orang pon tak perasan yang dia sakit
hebat kan perempuan?







============================================================

What makes a girl beautiful are the smiles she gives and the kindness she shows.

Sometimes, someone with the widest smile is the who has gone through the hardest times.

============================================================



Siapa kata jadi perempuan tu senang?

hati ni Allah jadikan lembut betul
cepat jek sensitif
cuba tengok orang putus cinta
selalu perempuan yg paling susah nak lupa
lelaki lepas putus cinta cepat jek pasang baru
cuba pergi wayang tengok cerita hindustan
siapa yg paling teruk menangis?
perempuan kan? lelaki boleh gelak2 lagi
lembut tak lembut hati perempuan
tapi dengan hati yang lembut tu perempuan dapat mengagumkan lelaki
hebat tak perempuan?







============================================================

It's amazing how someone can break your heart, but you can keep loving them with every broken bit.

============================================================



Disebabkan susahnya nak jadik perempuan ni lah, ramai perempuan yang merajuk dengan Allah
diorang cakap, Allah tak adil
kenapa Allah lebihkan lelaki?
kenapa perempuan kena dengar cakap suami?
kenapa syurga perempuan terletak di bawah kaki suami?
padahal jadi perempuan tu sangatlah susah
bak kata orang, nak jaga 10 anak lelaki, tak susah macam nak jaga sorang anak perempuan




Dan disebabkan perasaan negatif dekat Allah ni, ramai perempuan-perempuan kat luar sana yang rebel diorang pakai pakaian yang tidak menutup aurat dengan alasan, 'lelaki tak payah tutup pon' diorang berani bertepuk tampar dengan lelaki
diorang sanggup gadaikan diri diorang sebab percaya dengan janji manis kekasih yg busuk hati
kesian kan kat diorang?



============================================================

Some people come in your life as blessings, and others come in your life as lessons.

============================================================






Disebabkan fikiran yg negatif terhadap Allah, diorang sanggup rosakkan diri diorang
diorang cakap diorang buat macam tu sebab Allah tak adil
persoalannya sekarang
betul ke Allah tak adil dengan perempuan?


Betul, syurga perempuan terletak di bawah kaki suami
tapi, cuba ingat balik, syurga seorang anak lelaki terletak di bawah kaki siapa
kalau bukan kaki ibunya?


Betul, isteri kena ikut cakap suami tapi,
seorang anak lelaki kena taat pada ibunya 3 kali lebih utama daripada ayahnya








Tak adil lagikah Allah pada perempuan?


Allah bukan setakat adil, tapi Allah tu sangat sayang kat perempuan
untuk lelaki, syurga isterinya terletak di bawah kakinya
kalau paling banyak dia ada 4 orang isteri,


cuma ada 4 orang yg syurganya bergantung pada seorang lelaki tu
tapi perempuan, ditakdirkan ada 15 orang anak lelaki
bermakna ada 15 orang yg syurganya terletak pada seorang perempuan tu


MashaAllah, hebatnya perempuan kan?



============================================================

LIFE is a given. LIVING is optional. Don't be a passenger when YOU are already the CAPTAIN.

============================================================



kenapa perempuan hebat?


Sebab kasih sayang Allah yang jadikan kita hebat


Cuba dengar pula lagu-lagu yg berkumandang dekat radio
banyak lagu pasal perempuan kan?
contohnya macam lagu SUMAIYYAH,
jarang kita dengar lagu pasal lelaki
sayang tak sayang Allah tu dekat perempuan,


sampai perempuan dikasihi macam tu sekali dekat dunia







Tengok pula, bila seorang lelaki berjaya
orang akan cakap
'disebalik kejayaan seorang lelaki terdapat seorang perempuan di belakangnya'
kita tak pernah dengar orang cakap
'disebalik kejayaan seorang perempuan terdapat seorang lelaki di belakangnya'
Tak kan?


hebat tak Allah jadikan perempuan tu?
masih tak adil lagikah Allah dekat perempuan?


Allah sebenarnya terlampau adil dekat perempuan
sampaikan disebabkan susahnya nak jadi perempuan ni
perempuan senang nak masuk syurga
tengok hadis ni,



"Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai."(Hadis Riwayat Ahmad) tak adil lagikah Allah dekat perempuan?



oh perempuan, sedarlah
betapa sayangnya Allah dekat kita
betapa cintanya Allah dekat kita
tapi, kenapa kita nak rosakkan diri kita kerana fikiran2 negatif yang tak berasas dekat Allah?


Allah jadikan perempuan tu sebagai hiasan dunia
bayangkan, dunia yg besar ni, dunia yang cantik ni, kita jadi hiasan
dan seindah-indah hiasan tu adalah wanita solehah
kesiannya dekat kita kalau kita tolak untuk jadi seindah hiasan kan?







============================================================

Thank you Allah for giving me sight after I was blind & placing me among the best of humanity. Alhamdulillah for making me a Muslim.

============================================================



P/S: Setelah di edit sikit dari SINI.. Kredit to kak Marjan.. Suka dengan entri ni, untuk peringatan diri sendiri jugak! Dan nak share dengan korang semua.. heee :)


13 orang rajin comment:

Nizam Ijam said...

untuk lelaki lak??hehe

amirulspurs said...

serius ni nice entry. hehe. bgus2. lama tak nmpak you update kann.

p/s : have a blast,kbai

chiLleD...!! said...

yeah..pempuan memg hebat..berbangga jd pempuan

Syairani Tarmizi said...

Nizam: InsyaAllah one day..hehe :)


amirulspurs: thanks amirul..skrg bizi sikit tak sempat nak hupdate.. :)

chiLIeD: yup betul tu dear :)

Ai Am Nor said...

Syukur jadi pompuan.. mati syahid tak payah pegi perang. =)

Marina said...

bangga jadi perempuan..

Syairani Tarmizi said...

Ai Am Nor: hehe.. alhamdulillah dear :)


Marina: Yeah! bangga sgt kan dear :)

Ariena Hisham said...

YES! Bangga jadi perempuan. Kita istimewa :) Hihi. Nice post dear!

Syairani Tarmizi said...

Ariena: hehe.. of course la..thanks ye sayang xx :)

MARJAN IBRAHIM said...

sist, serius cantik adik buat...hehe
akak mmg xsempat nk buat cantik2 camni..busy kat opis...
update blog pun curi2 masa...hhehee.

nice blog dear!!!
(^_^)

Syairani Tarmizi said...

Marjan: hehe..biase2 je la kak.. btw thanks yer :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blog ini adalah hak milik http://syairanitarmizi.blogspot.com/@ Copyright reserved by syairani