(Tips) Cara Tambah Pembaca di Blog

October 15, 2011


Assalamualaikum..


Walaupun hari ni adalah hari minggu, tapi bangun pepagi semata-mata nak buat entri ni.. Orang lain tengah syiokk terkangkang tidur lagi sambil diiringi medley lagu-lagu Selena Gomez sebagai dengkuran *weehuuu.. Ada jugak yang tengah asyik melakar peta Mesia atas bantal yang aku rasa semenanjung dan Sabah Sarawak dah bersambung dah..muehahaha..


Memanglah aku suka merapu pepagi buta ni sebab bukan kebiasaan aku bangun time2 cenggini bila tibanya weekend.. Uh hooo sungguh tak cool minah ni.. Harus diakui sifat-sifat pompuan Melayu terawal sangat tak menebal dalam diri.. Biasa la, masa hari-hari biasa ku lalui dengan penuh kecapetan sebab terpaksa bersengkang mata ngadap buku-buku yang sebenarnya takde lah tebal mana pun..kahkahkah *budget student paling rajin abad ini.. Tapi alhamdulillah, perang akal dengan quiz Network dan Database telah berjaya dimeterai..*hewhewhew senyum sampai telinga


Dan disebabkan aku dah tak boleh nak terkangkang ngadap lappy hupdate belog nampulohribujuta lori sehari.. So, nak spend time untuk belogwalking pun dah tak buleh dah.. Tak macam masa tengah hanimun cuti semester hari tu.. Belogwalking sakan.. Siap dapat ceramah free dengan makbapak lettew sebab hari-hari ku dihabiskan dok ngadap belog ni jer.. Pendek kata kau nak makan pun depan lappy, nak tengok tibi pun usung lappy letak depan tibi, nak landing atas katil pun ada je lappy, nasib baiklah nak berak tak bawak lappy sekali..adehhh, no wonder la kena ceramah free kan..


Masa tengah hanimun hari tu aku rajin belogwalking dan memang mendapat sambutan.. Dah macam pisang goreng panas dah belog aku.. Memang laku lah.. Patbelaslapanpulohjuta orang singgah balas ke belog aku.. Ramai jugak yang drop comment.. Dan of kos, traffic up tahap jatuh rahang lima saat.. Wahlaupun follower belog aku sangatlah ciput jika compare kan dengan belog korang, tapi kalau ada ramai pembaca di belog itu dah cukup bagi aku..ecehhh


Ekceli banyak cara yang boleh kita buat untuk tambah pembaca di blog. Ye dok? Antaranya korang boleh join Triberr, bermesra dengan SEO, dan banyak lagi lah.. Haa aku tahu mesti korang dah terror bab-bab ni kan.. Maklum la dahku baru nak merangkak dalam dunia blogging ni.. Banyak lagi nak kena belajar.. Tapi hari ni aku taknak cakap pasal Triberr, SEO segala tu.. Hari ni aku nak cakap pasal kerja-kerja menge'PING belog.. Oh yeah! Sekarang ni, instead of belogwalking yang dah jarang-jarang kadang-kadang aku buat tu.. Aku nak try PING belog sebanyak namratuspatbelasjuta pulak..






Antara tempat yang paling cun abad ini untuk PING BELOG ialah:


Kelab Blogger abg ben - 13,465 members
Blogger - 480 members
Kawan Blogger - 2,375 members
Sahabat Blogger - 13,211 members
Iluvblog.com - 780 members
Diari Sahabat Blogger - 3,772 members
Dunia Blogger - 663 members
Blogger Members - 450 members
Sembang Blogger - 822 members
Geng Blogger Bersatu - 948 members



Haa cer imagine kalau sekali korang ping dekat salah satu group yang aku list kan tu.. At least paling-paling ciput 10 orang yang menapak dekat belog korang.. Pastu kalau dah ping dekat semua group tu, ahlamak ahlapak! Boleh up balik traffic belog la cenggini..teehee T__T Nanti boleh la collect reramai orang yang akan baca belog kita kan kan.. Kan ke tak kan? tanya Johan dalam Edisi Khas..



Selain tu, korang boleh jugak refer beberapa tips kat bawah ni:






P/S: Selamat mengePING belog ye korang!hiks.. Aku pun nak try jugak ni..


7 orang rajin comment:

ihsan nashi said...

gud inform, thnks.. :)

Syairani Tarmizi said...

ihsan nashi: welcome dear :p

Azyan said...

haha baru tau ja pasal ping ping ni.nak try..
lepas SPM.keke

Syairani Tarmizi said...

Azyan: haa boleh2.. Lepas SPM oke.hee :p

ME CTCT said...

malu lah nk ping2..cter pribadi je pOn..nti org nyampah..hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blog ini adalah hak milik http://syairanitarmizi.blogspot.com/@ Copyright reserved by syairani